Despre iubire și cugetare
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
IUBIREA
Creatorul este iubire:” Dumnezeu este iubire și cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el” (Ioan 4,16)
Toate felurile virtuților sunt cuprinse în una singură, care se numește iubire. Iubirea, prin felul ei de a fi, este asemănarea cu Dumnezeu, desigur pe cât este cu putință oamenilor. Cât despre lucrarea ei, este o “beție” a sufletului. Dinspre însușirile ei, este izvor al credinței, abis al îndelungii răbdări, și mare a smereniei. Nimic nu este mai înalt decât iubirea.
Cine nu-L iubește pe Dumnezeu nu ține poruncile lui.
Cine-L iubește pe Dumnezeu nu strâmtorează pe nici un om pentru lucruri neînsemnate, nici nu este tulburat de vreun om. Iubirea față de toți oamenii este datorie, de vreme ce toți suntem copiii lui Dumnezeu. Nu iubiți doar prin cuvinte, ci prin fapte ci în mod Adevărat. Dacă cineva dorește și vrea să descopere iubirea pe care o are, să se asigure prin următoarele: să observe dacă se întristează pentru greșelile fratelui său și dacă se bucură pentru sporirea și harismele acestuia.
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
Iubirea este puterea de a-l câștiga pe fratele nostru, pentru că, dacă îl câștigăm pe acesta, îl câștigăm pe Dumnezeu.
Cui nu-i pasă de sine, din iubire pentru alții, se bucură de purtarea de grijă cea mare a lui Dumnezeu, care este cu el. Și astfel tuturor oamenilor le pasă de el.
Cel ce iubește însetează să sufere pentru cel iubit. Opusul iubirii este răutatea. Răutatea înseamnă chin.
Omul care iubește nu se mulțumește să dea numai celui care cere milostenie, ci caută să afle oamenii care au nevoie, că să le vină în ajutor.
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
Un criteriu al iubirii: când dai milostenie să te gândești: “Dacă ar fi fost Hristos ce I-aș fi dat? Cu siguranță ceea ce este mai bun!” După aceea, Însuși Hristos zice: “Amin zic vouă, întrucât ați făcut unuia dintre acești frați mai mici ai Mei, Mie Mi-ați făcut”(Matei 25,40).
Mama intră în foc ca să-și salveze copilul, și pentru că iubirea ei este mai puternică decât văpaia focului, nu simte durerea. Iubirea pentru copilul ei acoperă durerea. Cu cât mai mult iubirea pentru Hristos! Atunci mucenicia este sărbătoare! Văpaia se pierde în focul iubirii dumnezeiești.
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
Sfinții mucenici și-au vărsat sângele lor din iubire față de Dumnezeu și față de chipul lui Dumnezeu, omul.
Iubirea dumnezeiască cuprinde inima și mintea, și omul „înnebunește”. Nu sesizează nici durerea, nici nimic altceva, pentru că mintea lui este in Hristos și El umple de bucurie inima lui.
Dacă omul nu ajunge la starea că tot ceea ce face să săvârșească din iubire pentru Dumnezeu și pentru semenul său, atunci risipește.Dacă postește și are cugetul trufaș că face ceva, postirea lui este pierdută. După aceea este ca un vas găurit care nu ține nimic. Aruncă apă într-un vas crăpat și, încetul cu încetul, vei vedea că se scurge toată.
Acolo unde prisosește iubirea, se iartă și se acoperă toate greșelile.
Încercați iubirea, ea este medicamentul cel mai eficace pentru sănătate sufletului.
CUGETAREA
Multele lecturi formează omul în spiritul enciclopedic. Scopul însă este cum mă voi forma teocentric.
Ca săa ne fie de folos, cărțile patristice trebuie cititte cu smerenie, atenție și rugăciune. Ele se aseamănă cu tomografele, căci așa cum acelea “fotografiază” starea trupească a omului, la fel și prin acestea se “fotografiază” starea lui duhovnicească. Însă duhul Părinţilor se face sesizabil doar prin duh. Citiţi-i pe Sfinţii Părinţi, chiar și o pagină, două pe zi. Sunt “vitamine” foarte energizante!
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
Primul pas spre cunoaștere este ca cineva să-și înțeleagă propria ignoranțăa. Ca să aprecieze însă mărimea ei, trebuie să cerceteze mult și de toate.
Nu vă osândiți pe voi înșivă pentru toate câte nu știți fără să greșiți, ci pentru toate câte vă arătați nepăsători să învăţaţi.
Cultivarea este cea ce rămâne când încheiem cititul. Din nefericire, mulți nu citesc decât ceva ușor, ca se le vină somnul, în timp ce lectura este ca să ne trezim.
Despre iubire și cugetare – Sfântul Paisie Aghioritul
Oamenii “deștepți” studiază ca să afle mai multe, cei superficiali ca să se arate mai interesanți. Cu cât studiem mai mult, cu atât descoperim neștiința noastră.
A citi, cineva, fără să aprofundeze este ca și cum ar mânca fără să digere. Scrierile nu trebuie să fie citite și cercetate cu multă atenție.
Să studiezi ceea ce merită cercetat.
Cultivarea minții este atât de necesară ca și hrana pentru trup. Prin rugăciune ne îndreptăm spre Dumnezeu. Prin cercetarea cărților sfinte Dumnezeu se îndreaptă spre noi.
Prin multă cugetare și mai multă nevoință, violența și sălbăticia patimilor slăbește.
Sfânta Scriptură este arsenalul bunului creștin. Cercetând în fiecare zi cuvântul lui Dumnezeu vei rămâne invulnerabil la atacurile păcatului.
(sursa: luminapentrucandeladinsuflet)