Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Duminica Lăsatului sec de carne
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți este duminica a treia din perioada Triodului. Aceasta aduce în atenția noastră Dreapta Judecată de Apoi a Domnului Iisus Hristos.
Această duminică este rânduită cu o săptămână înainte de începerea Sfântului și Marelui Post. Scopul este de a aminti că suntem trecători și vom avea de dat un răspuns înaintea lui Dumnezeu.
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
„Zis-a Domnul:
Când va veni Fiul Omului întru slava Sa, şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale.
Şi se vor aduna înaintea Lui toate neamurile şi-i va despărţi pe unii de alţii, precum desparte păstorul oile de capre.
Şi va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga.
Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui:
Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii.
Căci flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit;
Gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine.
Atunci drepţii Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând şi Te-am hrănit? Sau însetat şi Ţi-am dat să bei?
Sau când Te-am văzut străin şi Te-am primit, sau gol şi Te-am îmbrăcat?
Sau când Te-am văzut bolnav sau în temniţă şi am venit la Tine?
Iar Împăratul, răspunzând, va zice către ei:
Adevărat zic vouă, întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut.
Atunci va zice şi celor de-a stânga:
Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolului şi îngerilor lui.
Căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu Mi-aţi dat să beau;
Străin am fost şi nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat.
Atunci vor răspunde şi ei, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniţă şi nu Ţi-am slujit?
El însă le va răspunde, zicând: Adevărat zic vouă: Întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceşti prea mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut.
Şi vor merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică.” (Matei 25, 31-46)
Duminica Lăsatului sec de carne
Încă o duminică premergătoare Sfântului și Marelui Post al Paștelui. Scopul este să aducă în atenția credincioșilor o completare a ceea ce au adus primele două duminici din Triod, duminica Vameșului și Fariseului și Duminica Fiului Risipitor.
Duminici au scos în evidență faptul că oricât de păcătos este omul, prin smerenie, pocăință și întoarcere este primit de către Milostivul Părinte Ceresc cu iubire și cinste.
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Însă spun Sfinții Părinți că Dumnezeu nu este doar iubitor de oameni și milostiv, ci este și drept. Tocmai de aceea Sfânta Biserică a rânduit ca după primele două duminici să le amintească credinșilor săi și de vremea cea din urmă, de Ziua Înfricoșătoarei Judecăți. Când vom răspunde pentru toate faptele noastre rele, dar și pentru faptele bune pe care le-am fi putut face dar nu le-am făcut.
Rolul acestei duminici premergătoare începutului Sfântului Post al Paștelui este de a ne aduce aminte că suntem trecători în lumea aceasta. Că am venit în lumea aceasta nu pentru desfătări și plăceri ci pentru ca prin ostenela noastră în această viață vremelnică să moștenim Împărăția Cerurilor și Bucuria Învierii. Bucurie pe care Hristos ne-o dă atât prin Sfintele Liturghii, cât și prin Bucuria din Noaptea Sfintei Învieri. Dar mai ales prin Învierea cea de obște de la sfârșitul veacului acestei lumii.
Duminica Lăsatului sec de carne
Sfânta Evanghelie ce este rânduită a se citi în această Duminică este una cu totul cutremurătoare dar în același timp plină de însemnătate, deoarece nu are rolul doar de a ne înfricoșa ci și de a ne aminti scopul pentru care trăim și trebuie să trăim: Dobândirea Iubirii de Dumnezeu și a iubirii față de aproapele nostru.
Privitor la însemnătatea acestei duminici P.S. Calinic Botoșăneanul ne învață referitor la Judecata de Apoi, că Fiul Omului va veni întru slava Sa ca să judece viii și morți, dar nu va veni singur, ci însoțit de toții îngerii și de toții sfinții având la dreapta Sa focul Legii. Tot același părinte ne subliniază faptul că motivul judecății este pe de o parte încununarea strădaniilor celor buni, dar și răsplătirea cu dreptate a vredniciei sau nevredniciei tuturor, fiecăruia după faptele lui. Aceste fapte care pot fi reflectate î nevoința noastră, precum și în intențiile noastre, trebuie împletite cu credință și iubire de Dumnezeu, dar și cu iubire de aproapele, cu post și cu dobândirea virtuților.
Părintele Arsenie Boca în Cărarea Împărăției subliniează referitor la momentul Înfricoșatei Judecăți următoarele învățături pe care le împarte în „Mărimea Răspunderii” și „Legile Judecății”:
„MĂRIMEA RĂSPUNDERII
În ziua acelei înfricoşate cunoştinţe cu Dumnezeu va fî o vedere minunată: toate faptele fiecăruia, pe care le-a făcut întru ascuns, acum sunt date pe faţă şi le vede nu numai cel ce le-a făcut, ci toţi oamenii, dimpreună cu îngerii, văd deodată întreolaltă toate faptele lor şi ale tuturora. Mai mult decât atâta: oamenii au să vadă şi toate urmările faptelor lor, în urmaşii şi în înaintaşii lor. Au să vadă pe Cuvântul lui Dumnezeu, pe care trebuiau să-L primească şi să-L asculte, ca să nu pricinuiască osândă peste aşa mulţime de oameni.
Cuvântul lui Dumnezeu îi va judeca pe ei după faptele lor. Vor vedea toate vorbele ce au spus cât au trăit în lume, şi-şi vor vedea şi gândurile şi cărţile ce au scris, dimpreună cu toate urmările lor peste oameni. Părinţii îşi vor vedea faptele în copiii lor; toate se vor descoperi în ziua aceea.
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Iată de ce o judecată dreaptă şi veşnică nu se face decât chemându-se toţi martorii, toţi oamenii, din toate vremile, să-şi vadă toate faptele şi să-şi cunoască toate urmările lor şi pe dreptate să-şi ia plata veşnică. Atunci mateloţii lui Columb vor vedea turma de nebuni, pentru care au să dea seama, că le-au adus cu fapta lor germenele nebuniei.
Luther se va vedea pricinuitorul puzderiei de secte, iar înşelaţii lui se vor apăra şi ei de urgia judecăţii, zicând: „Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am profeţit şi cu numele Tău am scos demoni şi în numele Tău multe minuni am făcut?” (Matei 7, 22)
Dar capătă răspunsul: „Niciodată nu v-an cunoscut pe voi. Duceţi-vă de la Mine, cei ce lucraţi fărădelegea!”(Matei 7,23) Şi vor merge cu lucrătorii fărădelegii toţi cei ce-au ascultat de ei. Şi aşa mai departe, fiecare va vedea şi va culege roadele, nebănuit de mari, ale faptelor sale, fie bune, fie rele. Căci viaţa pământeană era vremea semănatului, iar viaţa viitoare, vremea secerişului.
LEGILE JUDECAŢII
Ziua judecăţii omului e totodată şi ziua naşterii din nou a lumii, când va fi Cer nou şi pământ nou, căci acestea care sunt, de istov vor arde. Deodată cu această minune a înnoirii cosmosului prin foc, omul e înnoit prin focul judecăţii. Astfel pe pământ sunt adeseori puzderii de legi omeneşti; la judecata lui Dumnezeu sunt numai două: legea iubirii de Dumnezeu şi legea iubirii de oameni, în care se cuprinde toată Scriptura. In loc de dosare, sunt cărţile morţii şi Cartea Vieţii, în care-s scrise toate faptele oamenilor.
În ziua judecăţii se împlineşte desăvârşit cuvântul, care zice: „Mila şi adevărul merg înaintea Ta”, (Psalm 88, 15) căci atunci oamenii vor fi întrebaţi despre: 1. faptele iubirii şi 2. mărturisirea dreptei credinţe, după cuvântul:
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
„Cine se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele în neamul acesta preacurvar şi păcătos, şi Fiul Omului se va ruşina de el când va veni întru mărirea Tatălui Său, cu sfinţii îngeri”. (Marcu 8, 38)
Mila şi adevărul, iubirea şi curajul mărturisirii lui Dumnezeu, iar pe de altă parte, ura şi minciuna, acestea îi despart pe oameni în două, în buni şi răi, precum desparte păstorul oile de capre; oile de-a dreapta şi caprele de-a stânga.
Iubirea lui Dumnezeu nici la judecată nu uită pe săracii pe care i-a iubit, numindu-Se în locul lor şi binecuvântând pe cei ce au avut milă:
„Flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc, însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau, străin am fost şi M-aţi primit, gol, bolnav şi în temniţă am fost şi aţi venit la Mine, – că întrucât aţi făcut acestea săracilor, fraţilor Mei mai mici, Mie Mi-aţi făcut. Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, de moşteniţi împărăţia, cea gătită vouă de la întemeierea lumii”. (Matei 25, 31-40)
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Faptele iubirii de oameni i-au adus pe aceştia în împărăţia iubirii lui Dumnezeu.
Iar celor de la stânga, pentru faptele iubirii de sine, care calcă peste oameni şi nesocoteşte pe Dumnezeu, le va spune osânda:
„Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, gătit diavolului şi îngerilor lui”. (Matei 25, 41)
Duminica Lăsatului sec de carne
Pentru că:
„Flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat, şi nu Mi-aţi dat să beau; străin, şi nu M-aţi primit, gol, bolnav şi în temniţă am fost şi n-aţi venit la Mine”. (Matei 25, 42-43)
Şi se vor apăra aceştia zicând:
„Doamne când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în închisoare şi nu Ţi-am slujit Ţie?” (Matei 25, 44)
„întrucât nu aţi făcut acestea săracilor, fraţilor Mei mai mici, pe care pururea i-aţi avut între voi, nici Mie nu Mi-aţi făcut!” (Matei 25, 45)”
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Frumoase sunt cuvintele pe care Părintele Calinic Botoșăneanul și Părintele Arsenie Boca ni le pun la suflet prin învățăturilor lor. Frumoasă este și slujba alcătuită cu prilejul acestei Duminici. Sperăm că ați ajuns atât la Vecernie cât și la Utrenie și la Sfânta Liturghie. Sperăm că v-ați hrănit sufletul din frumoasele cuvinte care s-au rostit cu ocazia acestei duminici.
Sfânta Scriptură, Învățăturile Sfinților Părinți și ale Bisericii Ortodoxe au ca scop să pregătească pe fiecare om. În special pe cel ce este însetat după Calea lui Dumnezeu și care vrea să îi urmeze lui Hristos.
Toți care Îl urmeză pe Hristos, vor primi în Ziua de Apoi șederea de-a dreapta Dreptului Judecător. Pentru că ei și-au primit judecata în vremea ostenelilor din acest veac trecător.
Duminica Înfricoșătoarei Judecăți
Această duminică se mai numește și Duminica Lăsatului sec de carne. Pe lângă pregătirea duhovnicească pe care trebuie să o avem pentru Sfântul Post. Pentru Praznicul Sfintei Învieri este bine să avem și o pregătire trupească.
Să înlocuim în alimentația noastră mâncărurile cu carne. Acestea sunt și mai greu de digerat de organism, cu mâncăruri doar pe bază de lapte, brânză, ouă și pește. Peste o săptămână să reducem alimentația noastră doar la hrana pe bază de legume și fructe.
Duminica Lăsatului sec de carne
În încheiere lăsăm scris frumosul Condac ce s-a cântat la stranele Bisericii azi:
„Când vei veni, Dumnezeule, pe pâmânt cu mărire și toate se vor cutremura. Și râul cel de foc, înaintea divanului va curge. Cărțile se vor deschide și cele ascunse se vor vădi. Atunci să mă izbăvești de focul cel nestins și să mă învrednicești a sta de-a dreapta Ta, Judecătorule preadrepte.”
Referințe bibliografice:
1 https://biblia.ortodoxa.info/biblia/versiuni_paralele/vbor-vba/40/25
2 Triodul, Ediția a VIII-a, Editura Institutului Bibilic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1986
3 Triodul- Golgota Pocăinței (33 de Predici), P.S. Calinic Botoșăneanul, Editura Doxologia, Iași, 2011
4 Cărarea Împărăției, Părintele Arsenie Boca, Editura Sfintei Episcopii a Aradului, Deva, 2006