Internetul și influența acestuia asupra învățării
Internetul între sursă de informații și dependență
Internetul și influența acestuia asupra învățării este o temă controversată, de actualitate, care marchează tot mai frecvent viața tinerilor noștri.
În secolul XXI, oamenii trebuie să fie capabili să se adapteze constant unor noi provocări. Fiind în schimbare rapidă, lumea în care trăim plasează o mare parte a populaţiei în medii de muncă noi, solicitante, ceea ce reclamă noi abilităţi şi aptitudini.
În multe ţări europene, predarea se orientează spre pregătirea indivizilor. Pentru ca aceştia să devină persoane care învaţă pe tot parcursul vieţii. Echipându-i cu abilităţi de învăţare încă din învăţământul primar.
În unele state membre ale Uniunii Europene, sistemul de învăţământ este mai avansat. Fiind implementat un stil de predare atractiv şi a sprijinirii dezvoltării abilităţilor de învăţare. Inclusiv în cazul educaţiei adulţilor. În timp ce în alte state membre sistemul de învăţământ este prea puţin pregătit pentru o astfel de abordare.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Din păcate, în ţara noastră, situaţia economică influenţează în mod direct comportamentul elevilor. Rezultatul fiind observarea de către aceştia a vieţii pe care chiar părinţii lor o au.
Situaţia economică pe care ţara noastră o are, dar mai ales perspectiva pe care aceasta o oferă, scade extrem de mult interesul elevilor de a învăţa. Motivaţia acestora este redusă aproape la 0.
Exemplele pe care ei le văd sunt de genul:
- degeaba învăţ, că oricum nu voi avea un loc de muncă bine plătit.
- Mai bine nu învăţ şi ajung să muncesc în altă ţară unde pot câştiga mai bine.
- Şi părinţii mei fac asta, sau vecinul, vărul etc.
Consecinţele sunt bine cunoscute: rezultate slabe la învăţătură, absenteism şi în cele din urmă abandon şcolar.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Ştim cu toţii că rolul şcolii este de a pregăti copii pentru o viaţă mai bună. De a le oferi o perspectivă. De a-i determina să aleagă opţiunile cele mai bune pentru viitorul lor.
Fiecare disciplină ar trebui să contribuie câte puţin la acest lucru. Doar că, atâta timp cât învăţământul se face doar în virtutea unei inerţii. Câtă vreme ne consolăm că avem încă un număr de copii cu rezultate excepţionale. Nu mai observăm, sau mai degrabă trecem cu vederea pe cei mai mulţi, pe cei care „răzbat” mai greu sau deloc prin şcoală.
Am întâlnit atât de mulţi copii demotivaţi, care nu au nici măcar dorinţa să ajungă la nota 5. Încât mă întreb ce va face sistemul pentru aceştia, căci peste doar câţiva ani, dacă vor rămâne în ţară.
Toate acţiunile lor ne vor influenţa şi viaţa noastră:
- de la alegerea unor candidaţi politici nepotriviţi, pentru că nu şi-au format discernământul necesar să cunoască şi să aprecieze nişte valori umane, sau, după caz, nonvalori
- până la calitatea serviciilor pe care tot ei ni le vor oferi (asta în cel mai bun caz).
Iar dacă nu rămân în ţară, vor merge să lucreze munca de jos a altora. Contribuind în felul acesta la o imagine mai puţin favorabilă a ţării noastre. Dar, ceea ce este totuşi o alegere mult mai bună decât de a ajunge infractori.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Mai mult decât atât, pe lângă faptul că situaţia economică este un factor defavorizant. Există încă unul, total diferit, dar mult mai periculos: internetul- cu toate capcanele pe care acesta ni le oferă.
Dacă pentru primul factor, cel socio-economic, am mai putea găsi soluţii pentru a-i încuraja totuşi pe copii să înveţe. Pentru celălalt, găsirea unei „portiţe” pare aproape imposibilă.
Personal, am sesizat acest lucru în ultimii trei ani. Dacă cu generaţiile precedente, folosind metodele de predare cunoscute, atât clasice, cât şi moderne, rezultatele au fost foarte bune. Am observat că aceleaşi metode la generaţia actuală nu mai dau rezultate la fel de bune.
Pentru a demonstra acest lucru, am realizat un chestionar din care să reiese inclusiv cât timp îşi petrec aceştia pe un smartphone (înţelegând aici şi tablete, laptop-uri, etc.). Problema cu aceste aparate este şi mai gravă, pentru că din discuţiile mele cu elevii, ei nici măcar nu sesizează cât timp le ocupă acestea.
Senzaţia lor este că ei stau maxim 20 de minute. Dar insistând să aflu ce fel de jocuri preferă ei, mi-au mărturisit că de fapt aproximativ 20 de minute durează până se „încarcă” jocul. Restul timpului nu se mai „contabilizează”.
Binenţeles că aici un rol extrem de important îl au părinţii, care ar trebui să vegheze asupra comportamentului acestora în timpul petrecut acasă,. Dar asta cu condiţia ca părinţii să fie acasă sau, ei înşişi să înţeleagă pericolul la care se supun copiii lor. Utilizând în mod excesiv gadgeturile, copilul efectiv se deconcentrează sau nu mai percepe la fel realitatea înconjurătoare.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Intenţia mea nefiind una de interes psihologic, nu voi aloca foarte mult spaţiu acestui subiect. Ci doar atât cât să semnalizez gravitatea situaţiei. Cu toţii am observat tendinţa de izolare, deficienţele de comunicare între copii, dar mai ales puterea lor de concentrare foarte deficitară la ore.
Ori, aşa cum spuneam mai sus, factorul cel mai grav, nu este neaparat cel economico-social. Pentru că dacă vedem lucrurile din perspectiva istoriei, ţara noastră a cunoscut etape mult mai dificile şi, cu toate acestea, învăţământul a fost situat la „rang de frunte”. Ci este internetul cu toate mijlocele lui de utilizare.
În aceste condiţii, cea mai mare provocare pentru un dascăl (dar și pentru un părinte) în 2020 şi în anii care vin, este să ţină pasul cu internetul.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Cum va face acest lucru? Greu de spus, în condiţiile în care programa şcolară nu se apropie cu nicio temă spre această direcţie. Procesul de învăţare este exrem de plictisitor pentru elevi, aceștia neînţelegându-i utilitatea.
O altă rătăcire tinerilor o reprezintă lipsa contactului cu Biserica, dar această temă o vom dezbate pe larg într-un alt articol.
Internetul și influența acestuia asupra învățării
Însă într-o altă ordine de idei, dorim să vă aducem în vedere scopul proiectului „Daruri mănăstirești” este să le amintim oamenilor că suntem și suflet, nu doar trup. Că noi, în primul rând, GÂNDIM, apoi SIMȚIM, apoi NE HRĂNIM.
În acest sens, ne străduim să fim văzuți și în mediul online, pe site- ul nostru http://www.darurimanastiresti.ro , tocmai pentru a le aminti oamenilor că în căutările lor, pe oriunde, vor afla că Dumnezeu se află în toate și nu trebuie să deznădăjduim. „Cu mască sau fără mască” , vom merge cu Dumnezeu înainte.
Pe curând….